Bilen beskattas orättvist

Bilskatten ger staten 67 miljarder kronor årligen. Skatter på bilen och bilkörning såsom fordonsskatt, trängselskatt, bränsleskatt och moms drar årligen in 100 miljarder kronor medan statens utgifter till vägtrafiken i form av underhåll och reseavdrag uppgår till 33 miljarder årligen. Under fjolåret höjde regeringen skatten kraftigt för den som kör förmånsbil, och man höjde fordonsskatten för helt vanliga bilar genom det dysfunktionella bonus-malus-systemet.

Dessutom är ett nytt reseavdrag beslutat av den förra riksdagen som kommer försämra för den som behöver bilen för att ta sig till och från jobbet.

Sänkt drivmedelspris uppnås med sänkt drivmedelsskatt

Bilägaren har blivit statens kassako. De senaste åren har bensinskatten höjts kraftigt trots löften om motsatsen. Drivmedelsskatten är dessutom konstruerad på sådant sätt att den ökar automatiskt varje år helt utan beslut eller debatt i riksdagen eller regeringen, hur odemokratiskt det än låter, genom den så kallade överindexeringen. Överindexeringen är tillfälligt pausad men bör avskaffas helt.

Den senaste tidens rusande drivmedelspriser har ytterligare aktualiserat frågan om beskattningen av drivmedel. Riksdagspartierna turas nu om att presentera olika varianter på tillfälliga lösningar. Vad svenska hushåll och företag behöver är permanenta lösningar och förutsättningar för att leva och skapa tillväxt över hela landet. Sänkta drivmedelspriser uppnås med sänkta drivmedelsskatter.

Räkna ut hur du påverkas

Reseavdraget får ny form

Det nyligen beslutade nya regelverket för reseavdrag som baseras på sträcka istället för faktisk kostnad för att ta sig till och från arbetet kommer innebära en kraftig försämring för den som pendlar långt och behöver bilen.

För den som kör långt till jobbet handlar det om tusentals kronor om året i högre skatt, något som direkt gör det mindre lönsamt att arbeta. Det nya systemet måste förändras så det fungerar för de som behöver det allra mest – de som måste resa långt och därmed har störst kostnader för att ta sig till och från arbetet.

 

Slopad bonus för dyra elbilar och hybrider

De senaste åren har det så kallade bonus-malus-systemet stramats åt flera gånger. Resultatet har blivit högre fordonsskatt för nya bensin- och dieselbilar. För en normal familjekombi som en Volkswagen Passat diesel handlar det om en höjning på cirka 1 700 kronor bara nu den senaste höjningen 2022. Totalt blir fordonsskatten då över 9 000 kronor per år.

Även regelverket kring bonusar till bilar med låga utsläpp ska stramas åt. Högsta möjliga bonus idag är 70 000 kronor. Ett tak infördes sommaren 2022 så ingen bonus betalas ut för bilar värda över 700 000 kronor. Och år 2023 föreslås att högsta möjliga bonusbelopp sänks till 50 000 kronor, då för bilar värda under 700 000 kronor.

Vi tar strid för din bil

Skattebetalarna tar debatten för landets bilister. Genom debattartiklar, remissyttranden, kampanjer och politisk påverkan tar vi strid för din bil. Nedan följer ett axplock av vårt engagemang i bilskattefrågor.

Stöd vårt arbete - bli medlem du också

Det är orimligt att bilister ska beskattas på det här sättet. Bilismen i Sverige behöver en rättvisare beskattning. Stöd vårt arbete för förbättrade villkor och mindre skatter för bilägare – bli medlem.

 

Bli medlem

Stöd vårt arbete - bli medlem du också

Det är orimligt att bilister ska beskattas på det här sättet. Bilismen i Sverige behöver en rättvisare beskattning. Stöd vårt arbete för förbättrade villkor och mindre skatter för bilägare – bli medlem.

 

Bli medlem

Vill du istället hjälpa vår verksamhet med ett bidrag?
Använd QR-koden för att Swisha valfritt belopp till nummer 1236087266.