Kritiserat reseavdrag rivs upp
Det kritiserade förslaget om nytt reseavdrag från förra regeringen skulle ha börjat gälla efter årsskiftet. Skattebetalarna har riktat kritik mot reseavdraget som den förra regeringen föreslog, bland annat i ett remissyttrande. Den nya regeringen planerar nu att riva upp den förra regeringens förslag och istället gör förändringar i det nuvarande reseavdraget genom en förstärkning av schablonbeloppet för avdraget för resor med egen bil eller förmånsbil och på så sätt bättre täcka faktiska kostnader för resor till och från jobbet med bil.
Vinnarna är de som har höga kostnader för att ta sig till och från jobbet
Det nya avståndsbaserade systemet som skulle ersätta reseavdraget skulle börjat gälla efter årsskiftet. Det avståndsbaserade förslaget har dock varit kritiserat för att det skulle vara mindre träffsäkert än nuvarande reseavdrag. Istället för att ge kostnadstäckning för dem som har höga kostnader för att ta sig till och från arbetet och därmed ofta med bil hade det gynnat den som har en lång men billig resväg, inte sällan med en redan kraftigt subventionerad kollektivtrafik. Det avståndsbaserade systemet motiverades med att det är enklare att administrera och skapar större tryck att välja billigare resealternativ eftersom ersättningen vore densamma oavsett hur man tar sig till och från sitt arbete.
– Det stora problemet med det avståndsbaserade nya systemet som nu slängs i soporna är att det saknar koppling till de faktiska kostnader man har för att ta sig till arbete. Vinnarna på att förslaget nu dras tillbaka är de som har höga kostnader för att ta sig till och från arbetet, och rimligen de som behöver reseavdraget allra mest, säger Erik Bengtzboe, chefekonom Skattebetalarna.
I det nya förslaget till förstärkt reseavdrag föreslår istället den nya regeringen att avdraget för arbetsresor med egen bil höjs till 25 kronor per mil och att avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs till 12 kronor per mil.