Kraftigt höjd bensin- och dieselskatt
Skattebetalarna arbetar för att den tillfälliga sänkningen av energiskatten på bensin och diesel ska permanentas, och reduktionsplikten justeras i nivå med övriga EU. Det är inte rimligt att svenska bilister ska ta en oproportionerligt hård smäll genom skenande drivmedelspriser. Och det är inte rimligt att staten ska bli rik på att Sveriges bilister går på knäna.
Inte rimligt i ett glesbefolkat land där många behöver bilen
Den första oktober höjs bensin- och dieselskatten med över 1 krona och 30 öre, och därmed priset vid pump med motsvarande summa. Det är den tillfälliga skattesänkning som infördes i maj för att kompensera för de redan höga drivmedelspriserna som upphör, trots att drivmedelspriserna fortsätter att ligga kvar på rekordhöga nivåer. Ett hårt slag när många hushåll redan pressas hårt av skenande priser för bland annat energi, drivmedel och livsmedel. Detta samtidigt som statens intäkter ökar kraftigt när drivmedelspriserna skenar. De höga pumppriserna fyller på statens kassa med en miljard extra, varje månad.
Sverige har till följd av höga skatter på drivmedel och en aggressiv reduktionsplikt som kräver att dyra biodrivmedel måste blandas in i bensin och diesel bland de högsta drivmedelspriserna i världen. Det är inte rimligt i ett glesbefolkat land där många behöver bilen för att få vardagen och arbetslivet att gå ihop.
Erik Bengtzboe,
Chefekonom Skattebetalarna
Räkna ut hur mycket du betalar i skatt på din bensin och diesel.