Försämrat reseavdrag slår mot landsbygden
Uppsala Nya Tidning Regeringens föreslagna ändringar av reseavdraget tar inte hänsyn till de behov av arbetspendling som finns i Sverige, inte minst utanför storstäderna. Effekterna dem som är i störst behov blir stora och konsekvenserna för arbetsmarknadens funktionssätt och arbetsgivares kompetensförsörjning riskerar att bli allvarliga. Förslagens brister är mer framträdande än dess fördelar, skriver Skattebetalarna i UNT.
Förslagen framstår vara motiverade av att regeringen vill styra medborgarna till att resa kollektivt men om det är intentionen vore det mycket bättre att man var ärlig med det.
Bland annat föreslår regeringen en övre avståndsgräns på 80 km enkel väg vilket innebär ett hårt slag mot dem som behöver avdraget allra mest. Det vore fullt görligt att kombinera regeringens föreslagna förändringar med en möjlighet för den som är beroende av bilen för att ta sig till och från arbetet och som har en längre resväg att ändå kunna få ersättning för sina kostnader. En sådan typ av säkerhetsventil föreslogs av Reseavdragskommittén. En möjlighet för avdrag för längre resor och högre kostnader skulle underlätta för de som har allra störst behov av reseavdraget och underlätta för kompetensförsörjning i glesbygd. Ett införande av en sådan säkerhetsventil måste ses som ett minimikrav för att helt eller delvis kunna genomföra regeringens förslag.
Behövs lägre skatter som stärker drivkrafter till arbete och ökar vår konkurrenskraft
Sverige har höga skatter på så väl arbete som drivmedel och därmed resor. För att öka incitamenten att arbeta och för att skapa bättre förutsättningar för svenska företag att växa behövs lägre skatter som stärker drivkrafter till arbete och ökar vår konkurrenskraft. Sammantaget får det bedömas högst osannolikt att regeringens förslag leder i den riktningen.
Läs hela debattartikeln här.
Skattebetalarna tar strid för landets bilister.