Bilen beskattas orättvist
Bilskatten ger staten 67 miljarder kronor årligen. Skatter på bilen och bilkörning såsom fordonsskatt, trängselskatt, bränsleskatt och moms drar årligen in 100 miljarder kronor medan statens utgifter till vägtrafiken i form av underhåll och reseavdrag uppgår till 33 miljarder årligen. Under fjolåret höjde regeringen skatten kraftigt för den som kör förmånsbil, och man höjde fordonsskatten för helt vanliga bilar genom det dysfunktionella bonus-malus-systemet.
Dessutom är ett nytt reseavdrag beslutat av den förra riksdagen som kommer försämra för den som behöver bilen för att ta sig till och från jobbet.
Sänkt drivmedelspris uppnås med sänkt drivmedelsskatt
Bilägaren har blivit statens kassako. De senaste åren har bensinskatten höjts kraftigt trots löften om motsatsen. Drivmedelsskatten är dessutom konstruerad på sådant sätt att den ökar automatiskt varje år helt utan beslut eller debatt i riksdagen eller regeringen, hur odemokratiskt det än låter, genom den så kallade överindexeringen. Överindexeringen är tillfälligt pausad men bör avskaffas helt.
Den senaste tidens rusande drivmedelspriser har ytterligare aktualiserat frågan om beskattningen av drivmedel. Riksdagspartierna turas nu om att presentera olika varianter på tillfälliga lösningar. Vad svenska hushåll och företag behöver är permanenta lösningar och förutsättningar för att leva och skapa tillväxt över hela landet. Sänkta drivmedelspriser uppnås med sänkta drivmedelsskatter.
Räkna ut hur du påverkasReseavdraget får ny form
Det nyligen beslutade nya regelverket för reseavdrag som baseras på sträcka istället för faktisk kostnad för att ta sig till och från arbetet kommer innebära en kraftig försämring för den som pendlar långt och behöver bilen.
För den som kör långt till jobbet handlar det om tusentals kronor om året i högre skatt, något som direkt gör det mindre lönsamt att arbeta. Det nya systemet måste förändras så det fungerar för de som behöver det allra mest – de som måste resa långt och därmed har störst kostnader för att ta sig till och från arbetet.
Slopad bonus för dyra elbilar och hybrider
De senaste åren har det så kallade bonus-malus-systemet stramats åt flera gånger. Resultatet har blivit högre fordonsskatt för nya bensin- och dieselbilar. För en normal familjekombi som en Volkswagen Passat diesel handlar det om en höjning på cirka 1 700 kronor bara nu den senaste höjningen 2022. Totalt blir fordonsskatten då över 9 000 kronor per år.
Även regelverket kring bonusar till bilar med låga utsläpp ska stramas åt. Högsta möjliga bonus idag är 70 000 kronor. Ett tak infördes sommaren 2022 så ingen bonus betalas ut för bilar värda över 700 000 kronor. Och år 2023 föreslås att högsta möjliga bonusbelopp sänks till 50 000 kronor, då för bilar värda under 700 000 kronor.
Vi tar strid för din bil
Skattebetalarna tar debatten för landets bilister. Genom debattartiklar, remissyttranden, kampanjer och politisk påverkan tar vi strid för din bil. Nedan följer ett axplock av vårt engagemang i bilskattefrågor.
- Hallandsposten – Reseavdraget fyller en viktig funktion (nov -22)
- Östersunds-Posten – Dyrt att pendla med bil – trots reseavdraget (nov -22)
- Skattebetalarna kommenterar – Kritiserat reseavdrag rivs upp (okt -22)
- NWT – Ge företag chansen att växa (maj -22)
- Kkuriren – Folk ska ha råd med nödvändiga transporter (mars -22)
- SvD – ”Sänk skatten i stället för att införa nya stöd” (mars -22)
- Expressen – Hutlösa bränslepriser slår mot hela samhället – skatten måste sänkas (mars -22)
- KT-kuriren – Är bilen för billig? (februari -22)
- Skaraborgs Allehanda – Är bilen för billig? (februari -22)
- Uppsala Nya Tidning – Regeringens förslag slår mot landsbygden (februari -22)
- Östersunds-Posten – Bränsleskatterna måste sänkas på ett kännbart sätt (februari -22)
- Remissyttrande – Skattelättnader för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk (januari -22)
- Gefle Dagblad – Sänk bränsleskatterna på ett kännbart sätt (januari -22)
- Blekinge läns tidning – Sverige ägnar sig åt självspäkning i klimatpolitiken (januari -22)
- Nerikes Allehanda – Dags att sänka drivmedelsskatterna (januari -22)
- Hela Gotland – Bilismen är kraftigt överbeskattad (januari -22)
- Sundsvalls tidning – Bilister förtjänar ett totalstopp för höjda avgifter och skatter (januari -22)
- Borås Tidning – Sänk bränsleskatterna ordentligt (januari -22)
- Arbetarbladet – Sänk bränsleskatterna på ett kännbart sätt (januari -22)
- Dalademokraten – Sänk bränsleskatterna – på ett kännbart sätt (januari -22)
- Katrineholms-Kuriren – Sänk bränsleskatterna på ett kännbart sätt (januari -22)
- Sydöstran – Sänk bränsleskatterna (januari -22)
- Länstidningen Östersund – Inför totalstopp för höjda avgifter och skatter på bilism (januari -22)
- Svenska Dagbladet – ”Ny skattehöjning väntar på biodrivmedel” (januari -22)
- Remissyttrande – Sänkt energiskatt på bensin och diesel (januari -22)
- Svenska Dagbladet – ”Avdrag måste utgå från kostnaderna” (november -21)
- Svenska Dagbladet – ”Ändrat avdrag slår mot bilpendlare” (november -21)
Vill du istället hjälpa vår verksamhet med ett bidrag?
Använd QR-koden för att Swisha valfritt belopp till nummer 1236087266.
Tack!
Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.
Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha 399 kronor direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.
Tack!
Vad roligt att du är intresserad av vår verksamhet! Du prenumererar nu på vårt digitala nyhetsbrev där vi berättar om det senaste i skattedebatten samt vårt arbete och genomslag i media. Du får engagerande debattartiklar, nyheter och de senaste granskningarna från vår Slöseriombudsman. Breven innehåller också tips från våra skattejurister.
Vi är en medlemsorganisation som lever på våra medlemmars bidrag för att kunna göra vårt arbete. Tror du på det vi gör, är du också välkommen att bli medlem.
Swisha medlemsavgiften 295 kronor för det första året direkt via mobilen på 123 115 94 25. Ange ditt personnummer och mailadress i meddelanderutan.